söndag 21 november 2010

Steg för Steg Fotpall

 
Fotpallen Före Förvandlingen
Foto:
J Svendsen








 
Sadelgjordarna flätade och spikade med klammer. Tänk på att spänna sadelgjordarna så mycket som möjligt.



 
Närbild på de flätade sadelgjordarna



 
Grundväven spikas med vikt kant, spänn väven så mycket som möjligt.



 
Närbild, grundväven spikad med vikt kant.



 
Kantlimmad stoppning av kallskum



 
Tyget uppnålat, tänk på att jobba mitten mot mitten (fram mot bak när man klär stolsitsar tex), sida mot sida och gör detta även när tyget spikas på plats.



Närbild, tyget nålas upp.


 
Tyget spikas med vikt kant, från mitten ut mot hörnen, tänk på att sträcka tyget ner, ut mot hörnen.



 
Närbild, hörnet där benet är monterat.



 
Färdig Fotpall
Foto: Catharina Sandström



Oj, oj, oj...ända sedan jag började med bloggen har jag haft ambitionen om att den ska uppdateras regelbundet, åtminstone en gång i veckan. Ni som följer den förstår att jag har misslyckats ganska brutalt. Ska bättra mig, dock finns inte tiden alltid och på sätt och vis är det positivt för då betyder det att jag har mycket jobb.

Här kommer Steg för Steg bildkavalkaden på Fotpallen som jag gjorde för Gävle Dagblad. Läs gärna reportaget i GD. Håll till godo och för den som gillar fotpallen och känner sig sugen på att bli stolt ägare utav den så är den till SALU. Eller varför inte ge bort den i julklapp till någon som redan har allt? En unik julklapp som ingen annan har. Att lägga upp fötterna på en fotpall när man kolla på TV är grymt skönt!!!

5 kommentarer:

  1. Hej,

    Den här bloggen är verkligen fin!

    Har en fråga. I vilken storlek skär du till kallskummet i förhållande till sitsens ytterkant?

    Vad limmar du med? (Comet?)

    /Ulf

    SvaraRadera
  2. Hej och Tack Ulf!

    Det är svårt att svara på hur mycket större vi kapar kallskummet, det beror på sitsens utseende och hur mycket stoppningen skall gå ner över kanten. Vi limmar med vanligt kontaktlim eller ett vattenbaserat kontaktlim.

    Mvh Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok.

      Jag tänkte specifikt på när du gjorde den här pallens sits. Sticker det ut överhuvud taget på denna när du har skurit till?

      Vilken tjocklek på kallskummet?

      /Ulf

      Radera
  3. Oj oj, Ulf! det är flera år sedan jag gjorde den men jag skulle tro att jag använde en 2cm kallskum. Och jag skulle tro att den kapades med ca 5-10mm överhäng.

    SvaraRadera